Lage rugpijn

Lage rugpijn is één van de belangrijkste redenen waarom mensen hun arts te bezoeken.

Tachtig procent van de mensen zullen lage rugpijn hebben op enig moment in hun leven. En bijna iedereen die lage rugpijn heeft, zal het vaker krijgen.

 

Gelukkig hebben weinig mensen die pijn voelen in hun lage rug een ernstig medisch probleem. Negentig procent van de mensen die lage rugpijn ervaren, wordt beter in twee tot zes weken.

Met deze feiten in het achterhoofd, kunt u ervan verzekerd zijn dat rugpijn vaak voor komt, dat het meestal alleen problemen veroorzaakt voor een korte periode van tijd.

 

Aanhoudende rugklachten?

Mocht u wel klachten blijven ervaren maar zijn er geen afwijkingen in de rug te vinden?

Dan kunnen de klachten ontstaan door overbelasting en deze overbelasting kan door een aantal factoren veroorzaakt worden:

  1. Fysieke overbelasting: te zwaar werk of het werken in een ongelukkige houding. Voor de meeste mensen is deze vorm van overbelasting goed herkenbaar en verklaart dat hun klachten.
  2.  Fysieke overbelasting door verminderde lichamelijke belastbaarheid: verslechtering van de conditie van m.n. rug- en rompspieren, veroorzaakt overbelasting. Deze vorm van overbelasting is al veel minder herkenbaar, de klachten kunnen dan ook niet goed verklaard worden. Door inactiviteit (weinig sport en beweging) neemt de conditie van de spieren af, op den duur wordt de belasting van het dagelijks leven al te zwaar. Vaak gaan mensen als gevolg van de pijn nog minder doen waardoor hun conditie nog verder verslechtert.
  3.  Psychische en emotionele overbelasting: Ook deze overbelasting kan aanleiding zijn tot het ontstaan van rugklachten. Door de psychische of emotionele spanning ontstaat er onbewust een verhoogde spierspanning waardoor overbelasting ontstaat. Vaak blijft ook tijdens de slaap de spierspanning te hoog en treedt er geen herstel op. Deze vorm van overbelasting is voor mensen helemaal niet meer herkenbaar, zij kunnen hun klachten dan ook niet duiden

Bij deze vormen van overbelasting is het belangrijk te weten dat je houding een belangrijke bijdrage levert om deze klachten zo snel mogelijk achter je te laten. Het voorkomt overbelasting op verschillende punten.

Een goede houding is niets meer dan je lichaam op één lijn houden. Zorg ervoor dat de spieren actief zijn om zo de wervelkolom en alle andere gewrichten goed te ondersteunen. Gebruik je een spiergroep juist niet, of juist teveel is er een geen goede balans van spierspanning  in het lichaam en kunnen klachten ontstaan.

Denk bijvoorbeeld aan het zitten met een kromme rug, dit zit misschien wel lekker ontspannen maar er gebeuren veel ongunstige dingen in je rug, nek en schouders zoals:

  • De wervelkolom kromt waardoor de druk op de tussenwervelschijven onnodig groot wordt.
  • Je hangt in spieren i.p.v. dat je deze licht actief houdt. Dit zorgt voor een verminderde doorbloeding en geeft op de langere termijn geen kans op irritatie of verminderde kans op herstel (wanneer er klachten zijn).
  • Schouders komen naar voren waardoor je veel meer spierspanning creëert in je nek en schouders.

Zomaar wat voorbeelden die de klachten verergeren.

Wilt u hier wat mee maar weet u niet goed hoe?

Kom naar de oefentherapeut Cesar!